Продуктите отгума са свързани с почти всяка част от съвременния живот; от автомобилните гуми и части до индустриалните маркучи, подове, хранителни и медицински приложения и лепила – продуктите, изработени от гума се срещат практически навсякъде.
Двадесет и пет милиона тона (25,000,000 t) естествена и синтетична гума се произвеждат, продават и употребяват всяка година в глобален мащаб. С растежа на икономиката и продължаващата индустриализация на развиващите се страни, търсенето на гумени продукти и гума продължава да нараства.
Естествената гума е най-стария вид гума, която обаче все още съставлява повече от 40% от общите произведени количества, като понастоящем се използват малко над десет милиона тона годишно и това число продължава да нараства. Естествената гума се произвежда чрез култивация на дървото Hevea Brasiliensis, което, както подсказва името му, произлиза от Южна Америка.
Естествената гума съдържа предимно естествен цис-полиизопрен. В дадена проба естествена гума приблизително 94% от съдържанието е полиизопрен, балансиран с някои естествени смоли и протеини, заедно с малки количества пепели, замърсявания и вода. Именно комбинацията от смоли и протеини с цис-полиизопрен придава на естествената гума нейните уникални свойства.
Основните страни, произвеждащи естествена гума в днешно време са Тайланд, Индонезия, Малайзия, Индия, Виетнам и Китай. Западна Африка също започва да се превръща във важен производител на естествена гума. Естествената гума отначало се е класифицирала визуално и се е разпространявала под формата на оребрени опушени листове (RSS), номерирани от 1 – 5, и кафяви и бледи блатове. Технически специфицираната схема за класификация на гумата (TSR) е въведена в Малайзия преди около 50 години с цел предоставяне на измерими данни по отношение на свойствата на гумата. В момента TSR класовете като SMR-10, SIR-20 и SVR-CV60 съставляват грубо 80% от глобалното производство и консумация.
Синтетичната гума е произведена за първи път в Германия в средата на двадесети век и в днешно време различните видове и класове синтетична гума задоволяват по- голямата част от потреблението. Синтетичната гума се произвежда чрез полимеризация на мономери, най-често стирен и бутадиен, които се полимеризират до получаването на стирен-бутадиенова гума, SBR и полибутадиенова гума, BR. Последващи разработки въведоха други мономери, като етилен и пропилен, които се използват при производството на EPDM. Други видове синтетична гума включват: Бутил, по известен като изобутилен-изопренова гума, която може да бъде модифицирана чрез въвеждане на халогенни атоми, като хлор или бром, чрез което се получават хлоробутил и бромобутил, известни като халобутили и нитрил (акрилонитрил-бутадиен). Съществува дори синтетичен вариант на естествената гума, наречен полиизопрен.
Синтетичната гума днес се произвежда навсякъде по света, като основните страни производители са Китай, Съединените Щати, Япония, Република Корея и Германия.
Естествената и синтетична гума намират приложение в много продукти, като автомобилни гуми, в процеса на регенериране на гуми, лепила и самозалепващи ленти, етикети, гумени подове, индустриални маркучи, уплътнения, гумиране на метални части и антивибрационни компоненти, фармацевтични продукти, латексови ръкавици, презервативи и катетри и много други.
Вид гума | Предимства | Ограничения | Типични приложения |
Естествена гума | Широк обхват от нива на твърдост Много здрава и самоусилваща се по естествен път Много ниска остатъчна деформация при натиск Добра устойчивост срещу неорганични химикали | Липса на устойчивост срещу петролни и органични продукти Максимална температура 75 - 100°C Слаба озонова устойчивост | Уплътнения и антивибрационни компоненти Конвейерни ленти Гуми за камиони |
EPDM | Гумата с най-висока водоустойчивост Много инертна структура Стабилна в продължение на дълги периоди Много добра водна устойчивост Лесна за смесване и обработка | Неустойчива срещу петрол и петролни продукти Относително висока остатъчна деформация при натиск | Защитни ленти за автомобили Уплътнения за прозорци и врати Автомобилни маркучи (не горивни) |
SBR | Добра физическа здравина Добра износоустойчивост и абразивна устойчивост | Слаба устойчивост срещу петрол и горивни продукти Слаба устойчивост на атмосферни влияния | Немеханични продукти Подметки за обувки и автомобилни гуми |
Полибутадиен | Добра абразивна устойчивост Ниска температура на встъкляване Висока еластичност | Много слаба устойчивост на Озон | Гуми Конвейерни ленти Модифициране на полистирен и ABS |
Бутилова гума Изобутилен изопрен | Най-висока непроницаемост Добра еластичност Добра озонова устойчивост | Ниска абразивна устойчивост | Уплътнение на гуми и вътрешни гуми Покривни елементи Добавка към горива и смазки |