Сайтът на Резинекс използва бисквитки и подобни технологии, за да ни помогне да разберем кои продукти са интересни за Вас. Така можем да Ви осигурим допълнителна информация за тези продукти. Чрез използването на Резинекс уебсайта Вие се съгласявате да използваме бисквитки. Научете повече за бисквитките и използването им

Продуктите отгума са свързани с почти всяка част от съвременния живот; от автомобилните гуми и части до индустриалните маркучи, подове, хранителни и медицински приложения и лепила – продуктите, изработени от гума се срещат практически навсякъде.

Двадесет и пет милиона тона (25,000,000 t) естествена и синтетична гума се произвеждат, продават и употребяват всяка година в глобален мащаб. С растежа на икономиката и продължаващата индустриализация на развиващите се страни, търсенето на гумени продукти и гума продължава да нараства.

Естествената гума е най-стария вид гума, която обаче все още съставлява повече от 40% от общите произведени количества, като понастоящем се използват малко над десет милиона тона годишно и това число продължава да нараства. Естествената гума се произвежда чрез култивация на дървото Hevea Brasiliensis, което, както подсказва името му, произлиза от Южна Америка.

Естествената гума съдържа предимно естествен цис-полиизопрен. В дадена проба естествена гума приблизително 94% от съдържанието е полиизопрен, балансиран с някои естествени смоли и протеини, заедно с малки количества пепели, замърсявания и вода. Именно комбинацията от смоли и протеини с цис-полиизопрен придава на естествената гума нейните уникални свойства.

Основните страни, произвеждащи естествена гума в днешно време са Тайланд, Индонезия, Малайзия, Индия, Виетнам и Китай. Западна Африка също започва да се превръща във важен производител на естествена гума. Естествената гума отначало се е класифицирала визуално и се е разпространявала под формата на оребрени опушени листове (RSS), номерирани от 1 – 5, и кафяви и бледи блатове. Технически специфицираната схема за класификация на гумата (TSR) е въведена в Малайзия преди около 50 години с цел предоставяне на измерими данни по отношение на свойствата на гумата. В момента TSR класовете като SMR-10, SIR-20 и SVR-CV60 съставляват грубо 80% от глобалното производство и консумация.

Синтетичната гума е произведена за първи път в Германия в средата на двадесети век и в днешно време различните видове и класове синтетична гума задоволяват по- голямата част от потреблението. Синтетичната гума се произвежда чрез полимеризация на мономери, най-често стирен и бутадиен, които се полимеризират до получаването на стирен-бутадиенова гума, SBR и полибутадиенова гума, BR. Последващи разработки въведоха други мономери, като етилен и пропилен, които се използват при производството на EPDM. Други видове синтетична гума включват: Бутил, по известен като изобутилен-изопренова гума, която може да бъде модифицирана чрез въвеждане на халогенни атоми, като хлор или бром, чрез което се получават хлоробутил и бромобутил, известни като халобутили и нитрил (акрилонитрил-бутадиен). Съществува дори синтетичен вариант на естествената гума, наречен полиизопрен.

Синтетичната гума днес се произвежда навсякъде по света, като основните страни производители са Китай, Съединените Щати, Япония, Република Корея и Германия.

Естествената и синтетична гума намират приложение в много продукти, като автомобилни гуми, в процеса на регенериране на гуми, лепила и самозалепващи ленти, етикети, гумени подове, индустриални маркучи, уплътнения, гумиране на метални части и антивибрационни компоненти, фармацевтични продукти, латексови ръкавици, презервативи и катетри и много други.

В таблицата е направено сравнение между предимствата и ограниченията на по- разпространените видове гума.
Вид гумаПредимстваОграниченияТипични приложения
Естествена гумаШирок обхват от нива на твърдост
Много здрава и самоусилваща се по естествен път
Много ниска остатъчна деформация при натиск
Добра устойчивост срещу неорганични химикали
Липса на устойчивост срещу петролни и органични продукти
Максимална температура 75 - 100°C
Слаба озонова устойчивост
Уплътнения и антивибрационни компоненти
Конвейерни ленти
Гуми за камиони
EPDMГумата с най-висока водоустойчивост
Много инертна структура
Стабилна в продължение на дълги периоди
Много добра водна устойчивост
Лесна за смесване и обработка
Неустойчива срещу петрол и петролни продукти
Относително висока остатъчна деформация при натиск
Защитни ленти за автомобили
Уплътнения за прозорци и врати
Автомобилни маркучи (не горивни)
SBRДобра физическа здравина
Добра износоустойчивост и абразивна устойчивост
Слаба устойчивост срещу петрол и горивни продукти
Слаба устойчивост на атмосферни влияния
Немеханични продукти
Подметки за обувки и автомобилни гуми
ПолибутадиенДобра абразивна устойчивост
Ниска температура на встъкляване
Висока еластичност
Много слаба устойчивост на ОзонГуми
Конвейерни ленти
Модифициране на полистирен и ABS
Бутилова гума
Изобутилен изопрен
Най-висока непроницаемост
Добра еластичност
Добра озонова устойчивост
Ниска абразивна устойчивостУплътнение на гуми и вътрешни гуми
Покривни елементи
Добавка към горива и смазки
Ние предлагаме: